Friday, January 3, 2014

Taj Mahal - India تاج محل - الهند


 It was built by Mughal emperor Shah Jahan in memory of his third wife,Mumtaz Mahal. The Taj Mahal is widely recognized as "the jewel of Muslim art in India and one of the universally admired masterpieces of the world's heritage"
Taj Mahal is regarded by many as the finest example of Mughal architecture, a style that combines elements from Islamic, Persian, Ottoman Turkish and Indianarchitectural styles.
In 1983, the Taj Mahal became a UNESCO World Heritage Site. While the white domed marble mausoleum is the most familiar component of the Taj Mahal, it is actually an integrated complex of structures. The construction began around 1632 and was completed around 1653, employing thousands of artisans and craftsmen. The construction of the Taj Mahal was entrusted to a board of architects under imperial supervision, including Abd ul-Karim Ma'mur Khan, Makramat Khan, and Ustad Ahmad Lahauri. Lahauri is generally considered to be the principal designer.
وهو ضريح رائع الصنع، أنيق العمارة من الرخام الأبيض يوجد بأكرة بأوتار برادشبالهند. شيده الملك شاه جهان الإمبراطور المغولي (1630 – 1648) ليضم رفات زوجه أرجمند بانوبيگم " الزوجة الثالثة وتعرف بممتاز محل والتي تدله في عشقها تخليدا لذكراها. وكلمة تاج محل محرفة عن الاسم الذي كانت تحمله الأميرة، وهو ممتاز محل. وضع تصميمه المهندس المعروف بالأستاذ عيسى شیرازی وامان الله خان شیرازی. شيد بالمرمر الأبيض المجلوب منجدهابور على مصطبة يغطى سطحها بالمرمر الأبيض، وأقيمت عند كل زاوية من زوايا المصطبة مئذنة متناسقة الأجزاء ارتفاعها 37 م. يحيط بدائر كل منها ثلاث شرفات، وفي وسط المصطبة يرتفع الضريح في شكل رباعي، وتشغل الجزء الأوسط من البناية القبة الرئيسية، وقطرها 17 م. وارتفاعها 22.5 م. ولكل من واجهات البناية الأربع مدخل عال مغطى بعقد، وتحت القبة الكبرى التي تعلو وسط البناية ضريح الأميرة، وإلى جانبه ضريح زوجها، وكلاهما مزخرف بالنقوش الكتابية. ويعتبر من أجمل نماذج طراز العمارة الإسلامي حيث يعرف على نطاق واسع بأنه "جوهرة الفن الإسلامي في الهند وإحدى الروائع الخالدة في العالم".
ويعتبر تاج محل من قبل العديد من أرقى الأمثلة على العمارة المغولية، وهو أسلوب يجمع بين الطراز المعماري الفارسي والتركي والعثماني والهندي .

في عام 1983 م، أصبح تاج محل من مواقع التراث العالمي لليونسكو. في حين أن قبة الرخام البيضاء هي الجزء الأكثر شهرة في تاج محل، وهو في الواقع مجمع متكامل من الهياكل، بدأ بناءه حوالي عام 1632 م وتم الانتهاء منه في حوالي عام 1653، وعمل فيه آلاف الحرفيين. وكان بناء تاج محل موكل إلى نخبة من المهندسين المعماريين تحت إشراف إمبراطوري، بما فيهم عبد الكريم معمور خان، مكرمات خان وأستاذ أحمد لاهوري وهو يعتبر المصمم الرئيسي.



Exterior decoration

The exterior decorations of the Taj Mahal are among the finest in Mughal architecture. As the surface area changes the decorations are refined proportionally. The decorative elements were created by applying paint, stucco, stone inlays, or carvings. In line with the Islamic prohibition against the use of anthropomorphic forms, the decorative elements can be grouped into either calligraphy, abstract forms or vegetative motifs.
Throughout the complex, passages from the Qur'an are used as decorative elements. Recent scholarship suggests that the passages were chosen by Amanat Khan. The texts refer to themes of judgment and include:
Surah 36 – Ya Sin
Surah 39 – Az-Zumar The Crowds
Surah 48 – Al-Fath Victory
Surah 67 – Al-Mulk Dominion
Surah 77 – Al-Mursalat Those Sent Forth
Surah 81 – At-Takwir The Folding Up
Surah 82 – Al-Infitar The Cleaving Asunder
Surah 84 – Al-Inshiqaq The Rending Asunder
Surah 89 – Al-Fajr Daybreak
Surah 91 – Ash-Shams The Sun
Surah 93 – Ad-Dhuha Morning Light
Surah 94 – Al-Inshirah The Solace
Surah 95 – At-Teen The Fig
Surah 98 – Al-Bayyinah The Evidence
Surah 112 – Al-Ikhlas The Purity of Faith


الديكور الخارجي
الزخارف الخارجية لتاج محل هي من بين الأفضل في العمارة المغولية . مع تغير مساحة السطح يتم تنقيح الزينة نسبيا . تم إنشاء العناصر الزخرفية من خلال تطبيق الطلاء، و الجص ، تطعيم الحجر، أو المنحوتات . تمشيا مع حظر الإسلامية ضد استخدام أشكال مجسم ، ويمكن تجميع العناصر الزخرفية إما إلى الخط ، وأشكال تجريدية أو الزخارف النباتية .
في جميع أنحاء المجمع ، وتستخدم مقاطع من القرآن كعناصر زخرفية . وتشير الدراسات الحديثة إلى أن المقاطع تم اختيارهم من قبل أمانة خان. النصوص تشير إلى موضوعات الحكم و تشمل :
سورة 36 - يا سين
سورة 39 - الزمر الحشود
سورة 48 - الفتح 
سورة 67 - سورة الملك 
سورة 77 - المرسلات 
سورة 81 -  التكوير 
سورة 82 -  الانفطار 
سورة 84 - الإنشقاق 
سورة 89 - الفجر 
سورة 91 - الشمس
سورة 93 - الضحى 
سورة 94 - الانشراح
سورة 95 -  التين
سورة 98 - البينة 
سورة 112 - الإخلاص 

No comments:

Post a Comment